Alena Brožková

Co mají společného trpaslík Šmudla, medvídek Pú a kráva Milka aneb symboly v koučování II.

Představte si, že v malém pokojíku se sešli trpaslík Šmudla, medvídek Pú a úzkými dveřmi se k nim protlačila fialová kráva Milka. Šlo o tři rádce – mentory, kteří se jedné klientce přišli ukázat v technice mentorského stolu.

Koučovací technika mentorského stolu

Jde o techniku, kdy si klient pozve tři rádce, kteří mu mají pomoci s rozhodováním. Rádce si klient vybírá sám. Fantazii se meze nekladou. I když se může zprvu zdát, že to se situací nemá spojitost, nakonec se ukáže, proč to bylo důležité.  Může přijít kdokoliv.   Zástupci živých osob, literárních a filmových postav nebo postav z mýtů. Mohou přijít pohádkové bytosti či moudrá zvířata.  Klient pokládá rádcům otázku a soustředí se na radu, kterou uslyší.

Co doporučili Šmudla, Pú a Milka?

V tomto příběhu si klientka potřebovala ujasnit, jak dosáhnout rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Šlo o přepracovanou, unavenou, vážnou ženu. Pohádkové postavy rozhodně jako své rádce nečekala. Nicméně je vyslechla. Trpaslík Šmudla dal jednoduchou radu – „Hraj si!“ Medvídek Pú pozorně držel svůj soudek medu a procedil: „Chraň si svoje zdroje!“. Kráva Milka se hluboce a dlouze zamyslela a pomalu pronesla: „Rozvážně!“

Co to znamená?

Zašifrované poselství rádců pomohla klientce rozlousknout vhodně volenými dalšími otázkami koučka. Klientka si uvědomila, že její život je v poslední době naplněn vážnými pracovními záležitostmi, je ve stresu a unavená.

Potřebuje se uvolnit prostřednictvím hry a začít kreativně tvořit. Ochrana zdrojů v jejím případě znamenala rozdělení času mezi práci, odpočinek a regeneraci, aby si udržela, resp. obnovila psychickou a fyzickou kondici. Poselství krávy Milky si pro sebe vyložila jako pokyn ke zpomalení životního tempa, které ve svých důsledcích nemusí znamenat snížení výkonnosti, ale naopak větší efektivitu.

Obrazy a symboly v koučování

Koučování nemusí být jen vážná záležitost. Pomocí práce s pravou mozkovou hemisférou lze získat přístup k obrazům, které naznačují řešení klientových problémů. Kouč doprovází klienta při odhalování významu těchto symbolů. Koučování se tak stává tvořivým setkáním dvou partnerů – kouče a jeho klienta. A je v něm dostatek prostoru i pro humorná poselství s vážným podtextem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *