Alena Brožková

Jste na suchu? Jak z toho ven?

Moje klientka – začínající podnikatelka – už byla takřka zoufalá. Po půl roce rozjíždění podnikání žádný nápad jak dál. Někdy se to stane. Pramen vyschne. A člověk je na suchu. Znáte to – nedostatek peněz, klientů, myšlenek, kontaktů, žádná vize podnikatelské budoucnosti, žádný nápad jak dál.

Přání splněno

Mojí klientce pomohla technika vizualizace splněného přání. Pro jednou upustila od myšlenek na získání peněz jako prvotního cíle podnikání. Místo toho si představila konkrétní situaci v budoucnosti, kdy se jí přání splnilo – se všemi podrobnostmi – barvami, vůněmi, detaily prostředí, pocity.

Jaký to má pro mě smysl?

A najednou pochopila, že nejpodstatnější pro ni je odpověď na otázku: Proč to dělám? Jaký to má pro mě smysl? Co je pro mě důležité? Jak se budu v podnikání cítit?  A zjistila, že pro ni osobně je  jádrem vytvořit něco smysluplného a užitečného pro ostatní lidi. Mít dobrý pocit z kvality a  smysluplnosti své práce. Otázka co to přinese ve smyslu peněžním, je sice pro ni také velmi důležitá, ale nikoliv základní. Peníze pouze umožňují směnu hodnot. Kde hodnota není, netečou. Anebo jen na chvíli, než lidé poznají, že jim nabízená služba nic hodnotného nepřináší.

Na suchém kameni vyrostou květiny

Otázky po smyslu jsou těžké otázky, ale každý by si je měl zodpovědět na začátku. Odpovědi na ně budují zaujetí, motivaci a dávají člověku výdrž, když se zrovna nedaří. Jsou základem vize a  od ní odvozených cílů. A pak už to jede známým postupem – k cíli si postavit cestu, vybudovat podpůrné sítě, najít vhodné nástroje realizace, používat marketing, vhodně nastavit ceny. Podnikatelé to znají. A radovat se z finančních toků za užitečnou, kvalitní a smysluplnou práci.

A na suchém kameni vyrostou květiny.

P1050935

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *