Alena Brožková

Louka plná peněz aneb příspěvek koučinku k finanční gramotnosti

Peníze

Peníze.  Peníze.  Peníze. Řine se to ze všech stran, kampaň v tištěných médiích, televizi, na internetu. Lákadla spotřební světa. Uspokojení nejzákladnějších potřeb, přežít, žít rozvíjet se. Bez peněz to nejde.

Vztah k penězům

Klientka – dáma v nejlepších letech se rozhodla pro vyřešení svého vztahu k penězům zvolit služby koučky.

„Pomozte mi vyřešit můj fyzický vztah k penězům.“ Fyzický? V době platebních karet? “ Ano, fyzický. Z nějakého důvodu mám pocit, že je to pro mě důležité.“  A tak se zkouší popsat svůj fyzický stav k penězům. Klientce se oškliví špinavé ušmudlané peníze, ubohé zašlé mince a pomačkané bankovky natolik, že je není ani ochotna přijímat. Jednou si dokonce mince umyla, než je dál začala používat.

Technika brainstorming tří židlí

Koučka volí techniku tří židlí (nevědomí, vědomí, integrace). Na vědomé úrovni klientka odrecituje základní pojmy z teorie peněz.  Co se stane dál? Jakou formou přijde další informace?

Znenadání se na pozici nevědomí objevuje obraz rozkvetlé louky. Na krásné horské louce rostou kytičky se žlutými pestíky, okvětními  lístky jsou bankovky. Louka je plná peněžních kytiček. Klientka nad nimi poletuje a bankovky sklízí . Jsou nakládány na žebřiňáky, které pendlují do podzemní jeskyně, kde je stráží  trpaslíci. Tvoří se rezervy. Jeskyně plná pokladů je uzavřena na klíč.

Klientka je spokojená,  ví, že se stalo cosi důležitého.  Integruje informace – ekonomická teorie peněz je podpořena smyslovým vnímáním. Hravou formou získala poznání o tvorbě peněžních rezerv.

Výsledek v praxi

Následující týden jí dá za pravdu – naučila se zacházet s bankovním vkladovým bankomatem. Činí jí radost ukládat peníze do banky.  Jako do kouzlené jeskyně. Tvoří rezervy. Kromě toho jí začínají přicházet i ve skutečnosti nové lesknoucí se hezké mince.

A co na to teorie koučinku?

Co se zde stalo? Klientka je kinestetický typ – informace přijímá cestou přímých smyslových zkušeností a je pro ni důležité si věci ohmatat, procítit, poznávat prostřednictvím pohybu. Proto potřebovala fyzickou zkušenost s platidly. I  když v koučinku samozřejmě simulovanou v představě. Koučink jí pomohl přehodnotit vztah k penězům a učinila první krok na cestě k přijímání peněz do svého života. I tímto zvláštním způsobem může koučink posílit finanční gramotnost.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *